Gilla Flugfiskaren på facebook

torsdag 1 april 2010

Flugfiskaren gone spinning


Hossmoån

Idag hade jag tagit ut semesterdag, dels för att hämta tak till renovering av ett rum hemma och för att hämta ved. Men tänkte att jag ta några timmar och lägger på fiska lite i Hossmoån också.
Var knappt inget folk alls där idag, stor skillnad från premiären då det var fiskare på varenda sträcka längs ån.

Jag började fiska "ovanför fallet" med spinnspö och med mina nygjorda tubflugor och en egen specialare som jag kallar för "Barbie" (kommer bild på en sådan framöver). Egentligen så fiskar jag med flugspö 9.5 ggr av 10 men vattnet ligger fortfarande väldigt högt och det är svårt att få ner flugorna, så därför fick det bli spinnfluga med sänke framför så att man får ner flugorna på bottnen.

Nästan direkt hade jag kontakt med fisk men som jag tappade, tyvärr så fastnade jag i bottnen och jag satte flugan nackdelen med att fiska så djupt.
Jag bytte då istället till en liten orange Rapala wobbler, det small till direkt ute i strömmen och efter ett par rejäla rusningar så lyckades jag få in en nästan blank havsöring mot land. Landningen gick bra och hade tänkt att återutsätta öringen men den hade nästan svalt hela wobblern så beslutade mig för att ta hem denna till middag. Vågen landade på strax över 3 kg.
Kändes underbart och första hossmoöringen var landad.

Träffa
de några trevliga fiskare längs ån två äldre herrar den ena en rutinerad öringfiskare som gjorde premiär i ån och en annan som fiskat i Hossmo i 30 år som gärna delade med sig av tips. Trevliga herrar var det.

Fortsatte några timmar till med fisket men utan resultat, var dock väldigt nöjd med dagen och kunde njuta av det vackra vädret och ljudet från fåglarna som kvittrade och ån som porlade fram. Äntligen är våren här och fiskesäsongen kan börja på allvar.

Nu skall det fortsättas med renoveringen här hemma och fortsätta njuta av min semesterdag.

Skitfiske på er!

2 kommentarer:

  1. Den där Hossmoån ser jag fram emot att få en guidad tur av dig på =) Verkar vara en fin å när jag sett bilder på den.

    /Johan

    SvaraRadera
  2. hehe ja självfallet är ju inte super rutinerad vid ån ännu men jobbar på det, så bara hör av dej om du är i krokarna :)

    SvaraRadera