Gilla Flugfiskaren på facebook

torsdag 22 april 2010

Fluga - April

Red Tag

Tänkte fortsätta lägga upp en favoritfluga varje månad med bindbeskrivningar på dem. Här kommer flugan för april månad, väldigt långt in i april haft väldigt mycket att göra på sistone med renoveringar och jobb.

Denna gången är det en av mina absoluta favoriter en fluga som inte kan vara utan i asken och som säkert alla känner till nämligen Red Tag.
En fluga som är väldigt enkel att binda och var nog den första flugan som jag behärskade att göra så att den var fiskduglig. En kanonfluga för framförallt harren som gärna gå upp och ta en Red tag om den serveras väl. Har tagit åtskilliga harrar på denna flugan och den kanske finaste fisken jag personligen fångat på en red tag är en öring i Dammå
n på 1kg.
Öring från Dammån fångad på Red Tag
Det var rätt roligt med den fisken då den vakade konstant under ett par timmar och jag försökte med alla möjliga flugor jag i stort sett hade i asken och kastade uppströms och nedströms men den ratade allt. Tillslut satte jag på en Red tag i storlek 16 (som för övrigt är min favoritstorlek för red tag men kan bindas i allt från 10-20) och sedan kastade jag ett fint kast uppströms, då sög det till nästan direkt.

Bindbeskrivning kommer inom kort

2 kommentarer:

  1. Gött jobbat Andreas! Hände en liknande grej när jag fiskade, fisken simmade runt i en timma och sen bytte jag till fluga och då högg den, fast den slet sig...

    /Linus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack !
      Ja det kan vara ett evigt bytande av flugor innan man hittar rätt. Synd att den slet sig men du få ta den nästa gång :)

      Radera