Gilla Flugfiskaren på facebook

fredag 28 oktober 2011

Flugströmmen 2011


Då har jag och far varit iväg på vår årliga (ibland blir det 2 ggr) fisketripp till flugströmmen i Harasjömåla. Det är ett av få vatten inom en acceptabel sträcka som erbjuder ett trevligt fiske efter regnbåge i strömmande vatten.

Trädböj

Tanken var att komma iväg tidigt på morgonen för att vara på plats tidigt, men en aning seg som jag ofta är på morgonen så var vi inte i Harasjömåla förens kl 8.30. Det var tre fiskare på plats och gott om plats längs sträckan vilket också var våran förhoppning då vi valt att åka mitt i veckan. Lite nyheter fanns det på sträckan sedan vi var där sist och de var att de hade döpt varje pool lite roliga namn som glader, homepool och Hollywoodmm.

Vi gick till min favoritpool direkt (Hollywood) och jag matade ut min fluglina med sinktip och en vit "Woll bugger" som brukar vara ett säkert kort i flugströmmen egentligen överallt där man fiskar regnbåge. Det högg ganska omgående och det var en bra fight och en stark fisk som landades på 2 kg. En vacker regnbåge som inte hade några tecken på att det var en odlingsfisk som hade några trasiga fenor.
Dagen flöt på och fisket likaså, huggen uteblev för mig höll på bra länge att fiska efter en fisk som vakade intensivt på en sträcka men som inte ville låta sig luras, faktiskt en av få gånger som jag sett en regnbåge vaka så mycket i flugströmmen. En av dagens höjdpunkter var när jag mötte farsan då vi delat upp oss lite och fiskat på olika sträckor och han kommer med en fin båge i ena näven som hade fångat på nedresträckan strax innan homepool. Hans första regnbåge i flugströmmen och riktigt kul att vi båda lyckades få med oss varsin fin fisk hem.

Kolla gärna in min andra blogg där jag mest lägger upp foton och en och annan fiskebild lär dyka upp där. http://olssonandreas.wordpress.com/
Skitfiske!

5 kommentarer:

  1. Olsson.... Olsson.... Andreas Olsson, fan något klingar i bakhuvudet. *Letar i fiskeväskan* 6st fiskekort som det står Andreas Olsson på. Det måste väl ändå vara dina kort som jag har hittat vid Alsterån? Eller kan det vara fler tokar som fiskar med det namnet =)

    /Johan
    flugbindning.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. haha, ja de kanske de är men har inget minne av att jag tappat något fiskekort från Alsterån tror inte ens jag varit där 6 gånger, kanske finns fler som heter det. Skumt, brukar vara jäkligt noga vad jag lämnar efter mig, tycker inte om nedskräpning vid vattnet så absolut inte medvetet om jag tappat dem där.

    SvaraRadera
  3. Nejdå, ingen nedskräpning alls. De låg i ett buskage i en vattentät plastficka som förmodligen trillat av när man passerat buskaget.
    Lustigt =)

    /J

    SvaraRadera
  4. 3 kort från Alsterån, 2 från Harasjömåla och ett från Hossmo fiskevårdsförening

    /J

    SvaraRadera
  5. haha,ja helt galet, saknar ju min korthållare som jag har på min väst sitter på ryggen med kardborreband.
    Måste ju vara min :)

    SvaraRadera