Gilla Flugfiskaren på facebook

fredag 9 maj 2014

Forever sorting

Forever sorting


En fråga som alltid är intressant för en flugfiskare är vilka flugor hen har med sig till fiskevattnet eller att  bara kika ner i någon annans flugask är oftast väldigt spännande. 
Jag själv har ett antal olika askar, en för streamers, två st för torrisar, en för nymfer, en för kust, en för gäddflugor osv. Jag märkte sist när jag var ute att jag hade allt för många flugor att välja på när jag stod och skulle välja fluga. Samtidigt vill man inte lämna någon fluga hemma för rätt var det är så kanske det är just den flugan du vill ha när fisken vakar. 

Jag lyckades åtminstone komma ner till tre askar som jag bär med mig i väska på fisketurerna, en torr/nymf combo, en endast torrt samt en för streamers, så täcker jag upp det mesta. Dessa kommer säkert snart att bytas ut mot andra eller så kommer det till nya mönster som gör att jag får lägga till en ny ask eller byta ut innehåll i någon av de andra askarna. 
Men det är de som är kul med flugfisket och flugbindandet man blir aldrig fullärd och det dyker ständigt upp nya flugor eller hittar man inspiration från andra flugfiskares fina flugor som man själv också vill ha i sin flugask.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar