Gilla Flugfiskaren på facebook

lördag 31 maj 2014

Blixtar och dunder

Min bäck min å.
Det är titeln på en intressant bok från en av våra största fiskeförfattare Hans Lidman. Min bäck, min å skulle jag kunna säga om Alsterån. Trots att jag har ca 9 mil till detta vattnet så är det närmsta strömmande vatten jag har och när jag kommer hit känner jag mig som hemma. Jag har fiskat här ett antal gånger genom åren och numera vet jag oftast vart öringarna brukar stå.




Idag åkte jag upp en sväng efter jobbet för se om jag kunde pricka in någon danica kläckning. Dessvärre var det ont om kläckningar och när jag skall lägga ut första kastet så mullrar det till bakom mig och en ordentlig åskknall gör sig hörd med ett ordentligt muller. Åskan är något jag har stor respekt för då jag för några år sedan blev träffad av blixten inomhus! Blixten träffade vår tv-antenn och jag lyckades stå i hallen med bilnycklarna i luften och blixten for genom antenn och coaxial kablen och ut i nycklarna på mig.
Vad är oddsen på de? Jag for i marken ordentligt och det blev ett rejält ljussken i hallen, jag fick ett litet brännmärke på kinden i övrigt helt utan skador.


Så pga av detta så fiskade jag endast på en liten stund till men allt eftersom åskan närmade sig så beslutade jag mig för att bege mig hemåt istället och sitta i bilen känns tryggare än att stå ute i ett vattendrag viftande med ett kolfiber spö i handen. På denna tiden hann jag att få upp en liten men otroligt vacker Alsteråöring.

Alsteråöring




Info om Alsterån
Alsterån ligger i djupaste Småland, vattnet slingrar sig genom skogen och här finns klart strömmande vatten, mader och dammar längs vägen. På strömfiske Alsteråns sträcka som är den jag själv är mest bekant med består sträckan av 6 zoner som är totalt ca 15 km lång. Det finns gott om fina sträckor och jag har ett antal smultronställen som jag alltid besöker och det är en av de stora fördelarna med detta vattnet att man absolut inte behöver trängas här.
Besök
http://www.alsteran.com/sv/default.htm för mer info om fisket.

För er som är intresserade av guidade fisketurer här och fiska med en som verkligen kan detta vattnet hör då av er till Ödevata fiskecamp och Jonas Olsson
Kolla in: http://www.odevata.se/fiske/fiskeguide-18339805

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar