Gilla Flugfiskaren på facebook

söndag 9 augusti 2009

Regnbågshugg vid bäcken

Snärjebäcken
Idag var jag och fiskade i Snärjebäcken strax norr om Kalmar och det närmaste med mer eller mindre strömmande vattnet med ädelfisk. Förutsättningar har inte varit lysande då det har varit väldigt varmt under några dagar nu, vilket ofta medför att regnbågarna blir sega.
Jag bestämde mig för att pröva den övre sträckan idag då jag har hört att det skall finnas en del öring där. Vattennivån var väldigt låg och vattnet såg mycket syrefattigt ut. Nästan direkt så ser jag fenor sticka upp ovanför vattenytan. Det var fisk som rörde sig på ca 20-40 cm djup, dock stod den väldigt illa till med mycket träd bakom för att kunna nå ut med kasten. Tur var att jag hade med två flugspön idag, då det ena var mitt senaste inköp, ett 6 fots klass 5 Sameo black chili. Med detta lyckades jag få ut kasten utan att fastna i träden (inte alla gånger dock). Hade fisk efter direkt min svarta våtfluga men jag var inte kall nog att vänta in fisken så den vände. Efter x antal kast på denna fisken beslutade jag mig för att ta mig över på andra sidan genom att korsa forsen. Men på vägen över i forsen ser jag tre st stora regnbågar som bara väntar på föda skall rinna förbi dem. Räckte med ett luftkast så nådde man fisken, men de total dissade mina flugor. Jag körde torrt, våt, nymf, flymf och till slut provade jag en mycket skrikit orange streamer. Denna flugan väckte intresse för de nästan apatiska fiskarna. De följde efter men för att sedan tvärvända, pulsen var skyhög och det blev svårare och svårare att binda nya flugor på tafsen. Beslutade mig sedan för att komma upp på dem bakifrån med en klassisk våtfluga vid namn "professor". Smack sa det och första fisken var krokad och efter en oväntat snabb och lätt fight var fisken landad. Regnbåge på 1.5 kg. Mer fiskar blev det inte dock en tappad till även denna på en "professor". Nu gäller det bara att skaffa årskort för bäcken så ska de nog komma fler rapporter härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar