Gilla Flugfiskaren på facebook

tisdag 18 augusti 2009

Gimån och Tännäs

Dessa två ställen sammanfattar jag lite snabbt i samma inlägg.
Största anledningen till detta var att fisket inte var någon höjdare på dessa ställen.
När det gäller Gimån så kommer jag faktiskt inte ihåg särskilt mycket från denna resa inte mer än att fisket var mycket dåligt. Detta berodde främst på att vattnet var extremt lågt och det var också mycket varmt. Jag vet att vi lyckades lura en och annan mindre harr och jag drog en på halvkilot som blev resans största. Det som jag mest minns under denna resan var då kompisen och kusinen Micke för första gången följde med oss upp för att flugfiska för första gången. Han var mycket snabblärd och kastade riktigt bra och rätt så snabbt så hade han fångat sin första flugfångade fisk. Det var en ganska fin harr, jag skulle assistera honom med att håva upp fisken och när jag sträcker mig ner för att håva upp fisken så far min nya mobil rätt ner i vattnet. De var tacken för man skulle hjälpa till men å andra sidan är jag rätt van då det var tredje eller fjärde mobil som råkat ut för vattenskador under fisketurer. Fiske kan vara en mycket dyr hobby.

Gimån är annars ett väldigt populärt och känt vatten både för sitt fina öring och harrfiske. Men för att få uppleva ett bra fiske så gäller det att förutsättningarna stämmer det har man verkligen lärt sig nu efter några års fiske efter harr och öring.


Tännäs
Ännu ett mycket omtalat vatten som vi hade mycket förhoppnngar på. Vattnet var dock som tidigare år i Gimån mycket lågt här med och insektslivet närmast med noll.

Vi fiskade främst i Tännån som är huvudvattnet för Tännäs. Trots förutsättningarna så drog jag under första dagen en fin harr på kilot på en torrfluga "Europé 12". I övrigt så var det mest mindre fisk under resan med mycket blåst, lågt vatten och dåligt insektsliv.

Största harren från Tännäs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar