Gilla Flugfiskaren på facebook

tisdag 11 augusti 2009

Ammerån 2005

Ammerån 2005









Detta året bar det iväg för att fiska i det mycket omtalade Ammerån.

Det är mycket som skall stämma om man skall ha ett bra fiske när man fiska i strömmande vatten efter harr och öring. Temperatur, vattenstånd, insektsliv och väder mm. Tyvärr så är det svårt att pricka in den tiden då allt detta klaffar. Tyvärr så var vattnet i strömmen mycket lågt efter en varm sommar och insektslivet var lika med noll.

Fisket var ganska trögt med en del mindre öring och harr blev det.

Dag 4 så erbjöd mannen vi lånat stugan av oss att testa lyckan i indalsälven istället som inte påverkas lika lätt av värme och lågt vatten. Vi åkte ut med båt och la oss längs med en djupkant mitt i strömmen som vi hade fått tips om skulle vara hett. Här var det mycket aktivitet och de första vaken under hela resan visade sig. Jag satte på en "Europé 12" och i nästan första kastet sögs flugan ner i ett vak. Efter en 10 minuters fajt låg den första stora fisken i båten, harr på fina 1,2 kg.


Totalt tog vi ca 15 harrar den kvällen alla som var av mer än godkända mått alla fångades på torrfluga.

Kvällen därpå (sista kvällen) så åkte jag och kompisen Viktor tillbaka till vårt nya favorit ställe. Vi hade ett minst lika bra om inte bättre fiske denna kvällen då det vakade konstant och huggvilliga harrar inom våra flugkast. Även denna kvällen landades ca 15-20 harrar och jag tror att vi under dessa kvällar lyckades pricka in en kläckning. För ett sånt här bra harrfiske med så mycket vakande fisk har jag aldrig tidigare upplevt.


Så för att sammanfatta denna resan så är jag trots tre riktigt dåliga dagar i Ammerån nöjd då Indalsälven fick rycka in och verkligen rädda vår resa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar