Gilla Flugfiskaren på facebook

lördag 8 februari 2014

Sportfisket ifrågasatt

Många ute i sportfiskevärlden har säkerligen läst artiklarna från Fria tidningen och deras åsikter om sportfisket som inte direkt är något positivt i deras ögon. Nu har dessvärre vissa sportfiskare uttalat sig dumt och vad jag förstått till och med hotat journalisten vilket förstås är helt fel. Jag har följt diskussionerna under en tid och det som bekymra mig är inte att de har negativa åsikter om sportfisket, vill de ha de så får de såklart ha det, alla har rätt till en åsikt. Dessvärre tror jag inte journalisten verkligen förstår hur mycket sportfiskarna verkligen gör för att förbättra för fisken och våra vattendrag. Jag tänker inte skriva en massa om vad jag tycker om artiklarna däremot så tänkte jag skriva några rader om vad sportfiskarna gör för våra vattendrag och miljö.

Sportfiske är en av Sveriges största fritidssysselsättningar och jag tror det är runt 1,5 - 2 miljoner svenskar minst 5 ggr per år. De flesta sportfiskare värna om våra svenska sjöar, älvar och åar. Större delen av fiskevården i Sverige bedrivs av sportfiskare, sportfiskeföreningar och sportfiskeklubbar. Många försurade sjöar har restaurerats liksom lekvatten för öring och lax. Projekt som genomförs är kalkning, biotopvård och fiskevägar skapas förbi vandringshinder.
De finns också ett par organisationer som skänker pengar och kämpar för vår miljö och för våra vatten, t ex Älvräddarna och Ge fan i våra vatten är två organisationer som skänker massor med pengar varje år  till olika fiskeprojekt.
Det finns massvis med projekt som görs runt om i landet och gå gärna in och kika på Sportfiskarnas hemsida och läs mer om vad som görs och vad vi bör göra för att få ett hållbart fiske och en bättre miljö.

Jag är själv igång med att restaurera en fin gammal bäck som tyvärr numera är igenväxt och där mer eller mindre ingen fisk finns idag. De vi kommer att göra är att rensa bäcken, kolla ev hinder längs med bäcken och åtgärda dem, samt att lägga ut lekgrus och på så vis få en levande bäck igen där förhoppningsvis öringen kan simma upp och leka igen.

För er som vill läsa vad den Fria tidningen skrivit

http://www.fria.nu/artikel/94228
http://www.fria.nu/artikel/94022

http://www.fria.nu/artikel/113233

Och ett fantastikt väl och bra formulerat svar till deras artiklar från Jan Ohlsson på Fisheco
Svar på kritik

Här ett väldigt bra skrivet inlägg från The Pikefather
http://thepikefather.wordpress.com/2014/02/06/sportfiskare-unite-ska-skribenter-hotas-var-ar-sportfiskesverige-pavag/

Kolla också in Sportfiskarna Sveriges sportfiske och fiskevårdsförbund http://www.sportfiskarna.se

Aktörer som gör skillnad Ge fan i våra vatten och Älvräddarna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar