Gilla Flugfiskaren på facebook

tisdag 11 februari 2014

Mina 10 favoriter för sommarens fiske!

Efter förfrågan via mail där jag fick frågan vad jag hade för favoritflugor för fiske efter harr så har jag nu funderat klart och tänkte presentera dem här med en liten motivering också.
Det var svårare än man kanske kan tro, för att inte listan skall bli allt för lång så nöjer jag mig med 10 mönster dock hade jag säkert kunnat haft 20-30 st men med dessa 10 som jag presenterar här så skall man nog kunna lura de flesta harrar och öringar till att hugga på.

Jag tycker personligen ändån att det är bra att begränsa urvalet av mönster och istället köra flera st av samma mönster men i olika storlekar.

Men nu kör vi

Nr 1.

Vemeflugan
Vemeflugan - Min absoluta favoritfluga vid torrflugefiske i strömmande vatten. Ett eget mönster med polygarnvinge och polygarnstjärt som gör att den flyter bra och syns väl i strömmen.


Nr.2

Klinkhammer
Klinkhammer - Hans Van Klinkens berömda Klinkhammer är en fluga som man absolut inte kan vara utan.  Denna fångar harr, öring regnbåge, abborre ja nästan alla arter faller för denna flugan. Lättbunden och kan lätt varieras med olika kroppar men favoriten hos mig är quillvarianten som på bilden. Men även en med svart bindtråd åch några varv koppartråd för att få rätt "häng" i vattnet är variant jag ofta fiskar med.


Nr.3

CDC- nattslända
En grym fluga med otroligt bra flytegenskaper. Fetta in flugan med flytmedel innan fisket så är flugan i stort sett osänkbar. Flugan såg jag först på Johan Klingbergs DVD om flugbindning med CDC. Fantastiskt mönster.


Nr.4
SuperpuppanLennart Bergkvist legendariska Superpuppa. Ett väldigt enkelt mönster att binda och en fluga som imitera det mesta, jag gör oftast denna i storlek 14 som jag tycker har fiskat bäst för mig. Jag klipper oftast inte hacklet som i orginalmönstret, skulle man vilja/behöva det så kan man göra det på plats vid vattnet, för min del så har jag fångat mest fisk på den med oklippt hackel. För ännu bättre flytförmåga så kan man göra kroppen med foam istället. För harren är det nog en av de flugor jag använder allra mest.

Nr.5
Streaking Caddis
Den ultimata öringflugan? En grym fluga till öringfisket och har fått massvis med öringar på denna flugan. Imitera en nattslända och en fluga som bör finnas i varje flugfiskares ask. 

Nr.6
Haröra
Ni trodde säkert att det skulle vara en DoD lista med bara torrflugor, ja i sådana fall hade ni fel. Jag föredra att fiska torrfluga när tillfälle för det ges, men fisket med nymfer kan vara riktigt roligt och det är framförallt effektivt. Haröra är en av de vanligaste och mest använda nymferna för vårt svenska fiske. Den är enkel och ett mönster som nästan alltid leverera. Jag fiskar den oftast med guld/tungsten skalle och kör ibland med lite rött garn som stjärt för lite extra huggfaktor. Hade jag endast valt ut en fluga att ha med mig hade det nog varit denna flugan.




Nr.7


March Brown
Den första och enda våtflugan på min lista, har aldrig fiskat särskilt mycket med våtflugor av någon anledning. Men detta mönstret är fantastiskt bra och är min favorit när jag åker till Alsterån och fiskar öring. 


Nr.8


Foammyran
En otroligt enkel fluga att binda och effektiv. Detta mönstret har varit riktigt bra i strömmande vatten efter framförallt harr. Om min far får välja en favoritfluga så tror jag detta är hans nr.1


Nr.9


Pheasant tail
En nymf till platsar bland mina 10 favoriter, Pheasant tail. Enkel fluga som snabb går ner på djupet tack vare sin kopparkropp. Min största harr på 54 cm fångade jag på denna flugan och var en riktig favorit på Kaitumresan. 


Nr.10

Knottbollen
Flugan som får avsluta min lista är knottbollen och skall imitera tro det eller ej, en knottboll. Ett säkert kort för harren och öringen och flugan flyter som en kork på vattnet. 


Det var mina 10 favoriter, det var faktiskt riktigt svårt att endast plocka ut 10 mönster och jag fick lämna ute några suveräna mönster som Europé 12, påfågelnymfen, tjecknymfer, goodard caddis, f-fly, fjädermyggan mfl. Så som sagt det finns säkert mönster ni saknar på listan men detta är de mönster som har fungerat bäst för mig och som garanterat fångar fisk. 
Vilka är era 10 favoriter eller är det något mönster ni verkligen saknar ? Skriv gärna en kommentar!

Till nästa vecka skall jag försöka lista mina 10 favoriter för fisket efter regnbågen i strömmande och stilla vatten. 

Skitfiske på er!





 









































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar