Gilla Flugfiskaren på facebook

söndag 10 november 2013

Fars dag fiske

Far trotsar regnet
Idag är det fars dag och jag blev uppvaktad med en fin teckning från min kära dotter och med min favoritmiddag, rårakor.

För att uppvakta min far så hade jag bestämt att han och jag skulle ut och fiska. Vi brukar alltid ses på fars dag men har faktiskt aldrig varit ute på någon fisketur tidigare denna dagen. Vattnet som jag hade bestämt var Lindwalska sjön, ett vatten som min far tog mig till i början av min "fiskekarriär". Det var här flugfiske intresset startade på allvar så det kändes lite extra roligt att vara här idag tillsammans med min far.
I Lindwalska sjön som vi inte varit och fiskat i på några år hade de inför detta året även satt i öring förutom regnbågen som också finns där, vilket har gjort att vattnet för min egen del känns ännu mer intressant. Vi var på plats hyfsat tidigt och regnet vräkte ner och vi trodde att vi skulle vara ensamma vid sjön men när vi kom dit fanns det redan fyra st andra fiskare som också hade trotsat regnet för att söka fiskelyckan.

Fisket var ganska lugnt, utav det jag såg så hade ingen av de andra lyckats få något och jag kämpade på med sjunklina och booby flugor.

 Efter ett tag såg jag att det var en del rörelser och småvak precis under ett stort träd och det var mycket möjligt att det i ösregnet ramlade ner en del insekter från trädet ner i vattnet som fisken kunde kalasa på. Jag fixade snabbt i ordning mitt Loop AEG spö och drog på en harörenymf (exakt en sådan som jag beskriver i inlägget innan). Jag smög ner en bit nedanför trädet och lyckades få till ett bra kast under de nedhängande grenarna. Direkt såg jag att något följde efter men inget hugg, ut igen med ett nytt kast och nästan direkt small det till. Jag kände direkt att det inte var en regnbåge som hade huggt och ganska snabbt visade det sig en öring. En ganska snabb fight med fisken och en grann öring på 0.8 - 1 kg var landad.


Efter att par timmars fiske var vi genomblöta och nöjda med dagens fiske, en landad öring blev det och jag blev riktigt bra kompis med AEG spöet idag och Barrio linan, underbar kombination.
Jag tackar min far för en riktigt trevlig dag och grattis igen på fars dag!



Lindwalska sjön




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar