Gilla Flugfiskaren på facebook

måndag 5 oktober 2009

Första på fluga

Tänkte jag skulle berätta om den första fisken jag tog på fluga.
Sett att det är så många som har historier om minnesvärda fiskar som de har fångat. De som det oftast pratas om är den första de fångar på fluga.

Egentligen är inte min något särskilt att prata om men jag gör det i alla fall bara för sakens skull.

Var iaf ute på en tur med två vänner till Harasjömåla för många rackarns års sedan. Vi fiskade i en sjö som heter Hallagyllet som skall ha regbågar på upp emot 5kg.
Jag hade precis kommit igång med flugfisket och var väl ingen höjdare direkt.
Jag stod och kastade med mitt flugspö ett gammalt ABU diplomat tror jag det var, från en kastbrygga körde såklart med en torrfluga för de var ju roligast ( det är det fortfarande).
Små små små hugg hade jag hela tiden men flugan åkte inte ner och när den väl gjorde det så luckades jag inte kroka. Tyckte att man borde märka mer när en regnbåge klipper på men tänkte inte mer på de sen och fortsatte att nöta. Efter ca 1 timmes kastande såg lyckades jag slutligen att dra in min första flugfångade fisk..... En Mört på, ja ca 2 hg var det som fallit för min fluga. Under den tiden hade min ena vän dragit två regnbågar på 4 resp 2 kg på spinn.

Så min första fisk på fluga blev alltså en liten mört på torrfluga. Inget jag skryter om :) Men jag var glad iaf den dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar