Gilla Flugfiskaren på facebook

tisdag 19 april 2011

Snärjebäcken


För drygt två veckor sedan var det premiärfiske i Snärjebäcken några mil norr om Kalmar. Fint ställe med strömmande vatten och inplanterad regnbåge. Brukar alltid blir några vändor dit varje år och i lördags tog jag mig en tur dit efter jobbet. Första stoppet var dock Bauhaus för att inhandla diverse trädgårds prylar, säsongen för trädgården har ju också dragit igång nu och vår trädgård behöver en riktig makeover.

Nästa stopp var ICA i Rockneby för att fixa fiskekort, 150 pix för två timmar (hade bara tid att fiska i drygt två timmar) ganska dyrt men fiskesuget var stort så vad gör man inte.

Vädret verkade lovande med härlig vårsol och svag vind men lagom till jag var på plats så blåste det upp och man fick kämpa med att få ut flugan med klass 4 spöet.

Spenderade en timmas kastande i den nedre delen av ån och fiskade mig runt. När jag nått över till andra sidan ån stöter jag på en mycket trevlig man som är delaktig i Snärjebäcken och inplanteringen av regnbåge så vitt jag förstod, kollade dessutom fiskekort. Han gav mycket goda råd och tips och han berättade att han haft bra fiske längre upp i ån och delade med sig en nymf som han kallade för "fulnymf" kort sagt en nymf som inte ser allt för mycket ut för världen och som man snabbt slänger ihop vid flugbindarbordet men som så många gånger så är ofta det enkla det bästa.

Efter detta begav jag mig uppströms där det blev tätare med skog, ån smalnade av och vinden lyckades inte bryta igenom träden. Här började det likna något, gott om fina ståndplatser, strömmande vatten och relativt lättkastat om man ansträngde sig med att hoppa ut på lite stenar och kan tänka sig att bli lite blöt om fötterna, när man inte har vadare på sig. Blev ingen fisk dock, hade ett hugg men bommade det och fisk som var aktiv och intresserade av flugan fanns det men de var svåra att locka till hugg.

Positivt intryck av Snärjebäcken blev det ändå tycker jag och få se om man inte kan klämma in en tur till påsken för att göra ett nytt försök i vad jag tycker Kalmar läns mest spännande fiske efter regnbåge.

Jag hade tänkt att lägga upp en bild här på "fulflugan" men dessvärre satte jag den ganska omgående efter jag hade fått den, så jag band upp några st olika varianter av den härom kvällen.

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar