Gilla Flugfiskaren på facebook

söndag 25 juli 2010

Juli-fluga - Vemeflugan

Nu är man tillbaka i verkligheten igen med jobb...jobb..jobb.. sex-dagars veckor nu en tid framöver medans de andra har semester så det blir mycket lite fiske framöver.

Tänkte iaf bjuda er på en av mina absoluta favoritflugor, ett mönster som jag gjorde för 8 års sedan då vi hade mycket bra fiske med denna flugan i Veman i Vemdalen. Namnet föll sig då naturligt "Vemeflugan". Flugan som dragit mest harr i Vemdalen och den som gick bäst i Kaitum också.

"Vemeflugan"

Krok: strl 12 - 16
Tråd: Svart, olivgrön eller gul som jag användt här
Stjärt: Vit Polygarn
Vinge. Vit Polygarn
Hackel: Grizzly
Ribb: Vinröd bindtråd

Bind in bindtråden som vanligt. Fäst sedan en rejäl bit polygarn vid mitten av kroken och linda bak till krokböjen.


Bind in ribbingen. Dubba kroppen bakifrån och fram till vingen.
Lägg sedan 3 varv med ribbingen fram till vingen.


Bind in ett hackel. Sedan brukar jag sätta fast kroken med öglan neråt och linda sedan fast hacklet med några varv runt vingen.


Linda hacklet runt vingen 3-4 varv neråt. Fäst sedan fast hacklet och gör en whipfinish knut under hacklet.


Vemeflugan är klar!


Tänkte också passa på att ta en bild min nya fina fiskemössa inspirerad av Gunnar Westrins legendariska mössa. Som ni kanske har läst i Allt om flugfiskes senaste nummer så fanns där en beskrivning på den. Min käre sambo gjorde mig givetvis väldigt glad och virkade en sådan lagom till resan till Kaitum så numera är det min turmössa!
Är ni sugna på en sådan också? Maila mig så skall det nog gå att lösa till ett bra pris.



Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar