Gilla Flugfiskaren på facebook

tisdag 4 mars 2014

Premiär!



Starka och pigga regnbågar i Runtorp
Idag var hade jag ledigt från jobbet och skulle in och fixa allt inför födseln av vårt andra gemensamma barn som beräknas komma om ca 2 veckor. Dock hade jag några timmar över på förmiddagen och passade på att ta mitt första pass i Runtorp för säsongen. Årets första tur efter regnbåge och det märktes att vintern inte riktigt har släppt taget ännu då det när jag var på plats låg tunn is över halva sjön efter nattens frost. En liten del var dock fiskbar och inga isättningar har hunnits göra i år så det var bara "äldre" fisk i dammen. Jag hittade en lucka mellan isflaken som hade börjat tina upp och åka omkring på vattnet och fick ut ett fint kast framför några rötter i sjön där det brukar stå fisk. Flugan hann knappt mer än att landa i vatten innan det small till. En otroligt stark och ursinnig båge var på kroken och tömde rullen på fluglinan 2-3 gånger innan den lugnade ner sig och efter en snabb återutsättning, fisken lämnade inte vattnet, det är något som jag försöker undvika vid återutsättning av fisk då man lätt kan skada fisken även om man bara vill lyfta upp den för snabb fotografering så är det klart bäst om man kan kroka av när fisken är i vattnet och hålla tag om stjärtspolen och låta fisken med egen kraft simma tillbaka. Fisken högg på en vit och grön wollybugger liknande fluga och vikten uppskattar jag till minst 3 kg kanske uppåt 4kg.

Kort därpå hugger det igen och även detta en mycket vild båge som drar in under isflaken och tafsen får  testas ordentligt då jag ser hur den skär genom isen, men med bra tafsar och knutar så gick det vägen och en fin regnbåge i riktigt bra kondition kan landas och återutsättas.
Tafsarna köper jag för övrigt alltid från www.flugor.se som dessutom har extrapriser just nu på en massa prylar.

Riktigt skönt att säsongen börjar komma igång och jag kanske inte kommer att kunna fiska lika mycket som vanligt till våren då jag som jag tidigare nämnt kommer få tillökning vilket kommer bli fantastiskt roligt men när tillfälle ges så kommer jag försöka komma iväg och blöta flugorna och njuta av denna fantastiska hobby. Till senvåren och sommaren är det planerat att åka till Sunnedamm, Ljungs kula och dessutom en resa till Bosnien att se fram emot.


I söndags var jag också ute och letade havsöring i Wärnanäs, där det rinner en liten å genom en vacker natur och som skall ha ett hyfsat bestånd av havsöring som vandrar upp där. Det blev ingen öring för mig den dagen dock en mindre gädda men absolut ett vatten som jag kommer ge fler chanser.

 

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar