Gilla Flugfiskaren på facebook

måndag 9 maj 2011

Premiärrundan i Alsterån


Våren är här

Nu var årets första tur i Alsterån avklarad.
Sambon föreslog att jag skulle ge mig av och fiska i helgen och gärna mot Nybrotrakten så att hon kunde besöka en av sina nära vänner där. Självklart ställde jag upp på det och packade flugspöna.

Vi tog först en avstickare till Smedby för att se det årliga koutsläppet och möta upp sambons vän. Trevligt och ser när kossorna verkligen skuttade ut på ängen och verkade otroligt nöjda med att få komma ut i vårsolen efter en väldigt lång vinter.

Efter lite fikande och fotande drog jag vidare mot Alsterån.
Efter att löst fiskekort och fått på sig vadarna så beslutade jag mig för att för prova fisket i zon 6. Fanns gott om "hot spots" men dessvärre ingen fisk, dåligt med insekter var det och inga tendenser till fisk.
Åkte snabbt vidare mot zon 4 och ett ställe som jag fått höra skall vara bra i utloppet till den stora "sjön" i Alsterån. Men det var inte det lättaste att ta sig dit och jag rekomendera er som skall prova att ta med er något svalkande att drick under en sådan vandring. Då det blir hyggligt varmt i vadarbyxor och 20 graders värme att vandra ca 3km i skogsterräng med endast kaffe att dricka.

Väl framme så såg det lovande ut med mycket växlande partier av strömmande vatten och mer lugnflytande delar. Men efter att tjecknymfat mig ner genom nästan hela sträckan som jag utforskade utan någon tendens till hugg så fick det bli till att pröva en av enligt mig bästa sträckorna i zon 3.
Jag brukar vada nedströms på denna sträckan och fisk med nymf eller våtfluga. Då det inte är särskilt djupt så tycker jag detta brukar vara effektivast för att söka av vattnet.
Här fick jag snabbt kontakt med fisk men bommade mothuggen.
Upptrampad stig längs med Alsterån

Klockan började dra iväg och det var dags för hemfärd, blev ingen fisk idag men mycket trevligt att komma ut och fiska och jag ser fram emot att fiska här om ca en månad då kläckningarna drar igång på allvar och de stora öringarna kommer fram för att kalasa på de stora sländorna.

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar