Gilla Flugfiskaren på facebook

torsdag 2 december 2010

Månadens fluga

Har varit dålig med att följa upp månadens fluga och ligger lite efter känner jag.
Så kommer att publicera November och December inom kort.
Nu kommer iaf månadens fluga för Oktober.

OktoberFlugan

Klinkhammer
Min Favoritvariant.
Krokstorlek: 16-10 curved finns särskilda klinkhammer krokar som fungerar bra.
Tråd: Valfri passande, svart använder jag oftast.
Kropp: Svart flyrite samt påfågelherl som lindas den sita biten fram till kroköglan
Ribbing: 3-4 tunn koppartråd lindad runt kroppen.
Vinge: Vitt ploygarn.

Klinkhammer flugan kan man kombinera och göra i alla möjliga färger och varianter. En otroligt smart och lättbunden fluga som har blivit en av mina absoluta favoriter genom åren efter framförallt vakande harr och även på harr som du vill få upp till ytan även när vaken lyser med sin frånvaro. Min favoritvariant är denna som syns på bilden och som jag beskrivit här ovan, framförallt är det den tunna kopparribbingen som gör den så effektiv och verkligen få flugan att hänga i ytfilmen och gör den väldigt attraktiv för fisken. Personligen så har jag alltid 4 olika färger av Klinkhammer med mig i min flugask. Denna svarta, samt en med grön kropp, beige kropp (typ haröra) och en med röd gummikropp som binds på samma sätt.
En kanonfluga helt enkelt!

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar