Gilla Flugfiskaren på facebook

söndag 31 oktober 2010

Regnbågsfiske och tjuvfiske.

Idag kom jag äntligen iväg för att fiska lite regnbåge.Lägg till bild

Härlig höstdag med 10 grader i luften, relativt vindstilla och små solstrålar som skymtade då och då, en perfekt dag för fiske. Planerade att åka till den närliggande regnbågsvattnet där de endast gäller flugfiske. Men ändrade mig då jag svängde in till vattnet och möttes av en stor röd van och tre stora grabbar som spinnfiskade och metade i sjön. Sånt gör mig så fruktansvärt förbannad att inte respektera lagarna som gäller och de verkade inte bry sig de minsta över att jag kom. Jag vände och körde mot det andra stället "Lindwalska sjön" som ligger ca 2 kilometer bort. Har dock undvikit denna sjö den senaste tiden då många här också bryter mot reglerna. Här var det dock lugnt med "tjuvfiskare" så bestämde mig för att ge de en chans. Ringde min far som skulle hänga på och fiska och berättade att de var den andra sjön som gällde idag och berättade om tjuvfiskarna för honom.
Han som är lite tuffare än vad jag är åkte förbi de andra stället innan åkte till Lindwalska för att kolla vad det var för några som tjuvfiskade där, visade sig att de inte kunde svenska iaf och han sa då till dem.
- No spinn fishing
och de svarade med
- Fuck off
Alltså inga trevliga typer.

Men, men tillbaka till fisket.
Farsan kom bort till sjön men tyckte det såg allt för lugnt ut och hoppade över fisket för idag. Lugnt var det också, mycket lugnt absolut ingen aktivitet alls på ytan. Fisket var trögt men efter några timmar så upptäckte jag att jag hade fisk efter men som inte högg, tvärvände precis intill land. Bytte då fluga till en "röd masken" och med sinktip lina tog jag hem flugan sakta, sakta. Då kom ett litet hugg och mothugget satt perfekt. Ett par rejäla rusningar sedan tröttnade en mycket vackert tecknad regnbåge som förmodligen gott i sjön relativt länge med tanke på färgerna och konditionen.
Härligt att komma ut och stilla fiskebegäret en smula och njuta av de vackra höstvädret.
Tack till min kära sambo och barnen som var med hela dagen.
En bild från kvällens fototur med Tage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar