Gilla Flugfiskaren på facebook

torsdag 23 maj 2013

Fiskeby Runtorp



Nu har jag äntligen prövat fisket i Runtorp, som ligger strax utanför Påryd endast 20-30 minuters bilfärd från mitt boende. 

Med mig var Amir och vi möttes av Håkan när vi kom fram till Runtorp. Han gav oss lite tips, berättade lite om anläggningen och fisket. Trevlig man som har en fin sjö med förvånansvärt bra kvalité på fisken. Jag har fiskat mycket regnbåge genom åren och i många olika put and take vatten. Kvalitén på fisken har varierat kraftigt men jag måste säga att fisken här i Runtorp (iaf de vi fick upp) var bland de finaste regnbågarna jag fiskat, fenorna var fina och härligt prickig teckning. Dessutom var fisken väldigt pigg och vakade för fullt då det verkade kläcka bäcksländor runt sjön. Torrflugefisket gav tyvärr ingen utdelning men streamerfisket gick desto bättre. Vi tappade flera fiskar men fick upp varsin då den största som Amir fångade vi uppskattade till runt 2 kg. 
I Runtorp finns de två olika fiskekortsvarianter det ena som vi köpte är att man använder sig av catch and release och betalar 100:- för fiskekortet skulle man sedan vilja ta med sig någon fisk hem så betalar man 100:- kilot. Det andra är att man betalar 300:- och få ta med sig två fiskar hem oavsett storlek. 







Vi kommer definitivt att besöka Runtorp snart igen då fisket var väldigt trevligt i skön och anläggningen var väldigt välskött. Dessutom kan torrflugefisket till sommaren säkerligen vara riktigt trevligt. 

För er som vill läsa mer om Fiskeby Runtorp klicka här


Amir med en fin fisk





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar