Gilla Flugfiskaren på facebook

söndag 26 september 2010

Försenad Augustifluga

Såg att jag missat att publicera en fluga för augusti.
Här kommer den iaf lite försenad dock.

Wolly Bugger - Vit

Krok: Stolek 10, 8, 6
Tråd: Vilken som helst
Stjärt: Vit marabou / brukar blanda in några röda flashstrån
Kropp: Vit ice-dubbing / vit chenille
Hackel: Vit tupp
Huvud: Tungstensskalle eller förtynger man kroppen med några varv bly

Övrigt
En av mina absoluta favortier för regnbågen. Har tagit massor med bågar på denna fantastiska fluga som rör sig fint i vattnet och är lätt att binda. Man kan göra den i alla möjliga färgvarianter men min favorit är absolut vit, annars brukar röd och framförallt svart vara vass. Orginalet binder man inte med skalle utan brukar lägga några varv bly men jag har haft bäst fiske med varianten som jag gör med tungstensskalle men det är en smaksak och inget som förmodligen gör allt för stora skillnader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar