Gilla Flugfiskaren på facebook

lördag 8 augusti 2009

Startskottet

Fiske.

Fiske eller sportfiske som det heter är något som jag som liksom många andra brinner för. För mig betyder fisket mycket, gemenskap, glädje och upplevelser för att beskriva det i några finare ord. Framförallt känns det som när jag står vid ett strömmande vatten så känner jag en ro inombords och det är väl vad jag skulle kalla "ro för själen", vissa läser böcker, vissa se på film, vissa snickra men för mig är det fiske. Fisket ger också ofta härliga naturupplevelser i vackra ibland orörda miljöer där tiden stått stilla.

Min fiskebana startade väl i barndomsben med klassiskt mete med bullflöte efter abborre och mört. Men det som verkligen satte fart på fiskeintresset var när jag var i 11-12 års åldern och jag och min far begav oss upp för ett besök till farfar.
Farfar och fars bröder tog oss med ut i Stockholms skärgård och där fångade jag min första gädda på spinnspö. Minns det mycket väl fisken var nog inte större än kilot men jag tyckte att den var enorm. Farfar kom springande med håven och första gäddan var landad.
Sedan dess var man fast.
Nu har jag rest runt i de flesta delarna av Sverige på jakt efter bra fiske efter såväl gädda som diverse lax-fiskar. En stark bidragande faktor till att jag har detta fiskeintresset är min far Christer. Det är han som har kört mig land och rike runt för att komma iväg och fiska på alla dessa underbara fiskeställen som vi har i vårat avlånga land. Så jag har honom att tacka för mycket och framförallt för han har uppmuntrat en av mina stora passioner här i livet. Så om du läser käre far, - Tack så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar